L’estudi determinarà quin és l’ús i presència real de la llengua en els graus de la Universitat

Després d’anys de pressió per part de la FNEC tant des del Claustre de la Universitat com des de les Juntes de Centre de les Facultats on la FNEC hi té representació, en què s’alertava de la dramàtica i vulnerable situació de la llengua catalana en la docència de la universitat; el passat dimarts 25 de febrer es va constituir el grup de treball bilateral entre el govern de la UPF i la FNEC que té per objecte, en primer lloc, la conducció d’un estudi per determinar quin és l’ús i presència real de la llengua en els graus de la universitat.

El grup de treball constituït dimarts, presidit per la vicerectora de Docència i competent en política lingüística, Dra. Cristina Gelpí i amb presència de representants del Consell d’Estudiants, la FNEC, el personal docent i d’investigació i el personal d’administració i serveis; és fruit de l’acord entre la FNEC i el Govern de la UPF.

L’acord neix de la confluència d’interessos d’ambdues parts per tal de poder, en primer lloc, establir què és el que s’entén pel concepte de “llengua de docència” i, en segon lloc, conduir un estudi per conèixer la presència real del català com a llengua de docència en els graus de la Universitat.

El sindicat d’estudiants portava temps alertant de la poca fiabilitat dels informes en matèria lingüística, pel fet que aquests es construeixen en base a les dades dels plans docents; que són els que sovint s’incompleixen en matèria lingüística, fet del qual la FNEC en rep denúncies cada trimestre i en què la llengua que sempre es veu perjudicada és el català.

No volent donar les dades per bones i afirmant que són encara pitjor, des de la FNEC s’alerta de la situació d’amenaça en què es troba la llengua amb graus amb percentatges de docència en català inferiors al 15% com el grau en Criminologia i Polítiques Públiques de Prevenció, amb una docència en català el curs 2018-2019 del 13,64% o el grau en Economia, amb una d’inferior al 30% el curs 2018-2019 o el cas del grau amb més estudiants matriculats de la universitat, Dret, que té més docència en castellà que en català, segons dades de la Secretaria General de la Universitat.

A tot això cal sumar-li que lluny d’estar-se la situació revertint, les dades demostren que en facultats com Dret o Economia i Empresa, curs rere curs el percentatge de docència en català decreix, fet que queda dissimulat en l’anàlisi de les dades globals de la universitat.

El grup de treball preveu tenir al juny enllestit l’informe que contindrà tant les dades de l’estudi com les conclusions, així com també les polítiques d’emergència necessàries per revertir la situació de davallada de la llengua i els mecanismes de garantia necessaris a llarg termini.

Per a la FNEC, sindicat d’estudiants amb 87 anys d’història i per a qui la lluita per la llengua ha estat sempre un eix vertebrador de la seva acció, el grup de treball conjunt amb la Universitat és una oportunitat que demostra que hi ha esperança pel català com a llengua principal de la docència a la Pompeu Fabra.

“La llengua catalana és, en definitiva, llengua d’acollida i de cohesió social i, en cap cas, un entrebanc per a la proliferació de les branques i la qualitat del coneixement” -és el que es desprèn del document ideològic de la federació, que segueix afirmant que “convé, doncs, rebutjar qualsevol iniciativa que emani de la concepció equivocada que entén el català com a un instrument de confrontació i promoure’l com a llengua d’aproximació i vertebrament del coneixement del país”

Des de la FNEC s’és optimista pel fet de poder començar a treballar de la mà del rectorat per salvar la llengua i s’assegura que es vol replicar el projecte a d’altres universitats, la imminent: la Universitat de Barcelona.

[Font: http://www.racocatala.cat]