La pel·lícula inaugural del cicle de cinema alemany actual de la Filmoteca « Die Goldfische », és un xoc de realitats en tota regla.

Fotografia de la pel·lícula inaugural del cicle “Die Goldfische”

Escrit per Joana de Querol

La Filmoteca de Catalunya i l’Institut Goethe amb col·laboració de German Films presenta la 9a edició del “Cicle de cinema alemany actual 2020” del 22 d’octubre al 10 de novembre, on es presentaran deu de les pel·lícules més exitoses en el cinema alemany actual. El cicle se centra en cinema d’autor i independent per tal d’oferir un conjunt de cintes innovadores i originals, entre les quals s’inclouen un seguit de directors i cineastes joves debutants. Enguany moltes de les pel·lícules giren entorn d’un mateix eix, la diversitat i les relacions sentimentals, i els espectadors podran gaudir de temàtiques que van des de les discapacitats funcionals, la interculturalitat, les imposicions religioses, l’alliberament homosexual a l’exili, el racisme institucional, el xoc de cultures, i fins i tot la mecànica quàntica. Totes les pel·lícules del cicle es visionaran en versió original subtitulades en anglès.

La pel·lícula que dóna el tret d’inici del cicle és una obra d’Alireza Golafshan, director d’origen iranià, titulada Die Goldfische. Es tracta d’una pel·lícula còmica que se centra entorn de l’accident de tràfic d’Oliver, un magnat de les finances addicte a la feina i completament alienat de la seva pròpia humanitat. L’accident que pateix precisament a causa de la seva addicció al treball i a la impotència que sent cap a les cues del matí de primeres sembla que no li genera cap mena de reestructuració de les prioritats en el seu dia a dia i continua obsessionat a treballar, treballar i treballar. Aquest cop, el problema el té amb el wifi, ja que al centre de rehabilitació on es troba després d’haver-se quedat en cadira de rodes no té els recursos que es podrien esperar. En la trepidant recerca del senyal del wifi es troba amb un grup de persones amb discapacitat i la seva terapeuta. El grup que s’autoanomena Die Goldfische s’acaba convertint en l’oportunitat d’or d’Oliver per tal de transportar diners il·legals, ja que la policia no desconfiarà d’un grup de discapacitats, però finalment s’acaben convertint en molt més que això.

Tot i que la idea de l’home materialista que fa un canvi de mentalitat i redescobreix el valor de la vida en unes circumstàncies que li són imposades és força explotada en el món del gènere còmic, Golafshan aconsegueix donar-li un to tragicòmic propi i suggerent, introduint petites llavors de crítica social que la fan especial. El xoc del món capitalista de l’Oliver amb la realitat del grup Goldfische li dóna una nova perspectiva sobre la importància de les coses. I potser més aviat sobre la importància de les persones i no tant de les coses, i aquest canvi ens l’hauríem d’inculcar tots, i més en el temps que vivim. La pressa per arribar a la feina, l’obsessió de tenir més i més diners a costa del nostre temps vital, la falta d’interès i de respecte cap a les persones que ens envolten i que no ens aporten el que nosaltres busquem són qüestions que a tots ens poden arribar en major o menor mesura. Per aquest motiu Die Goldfische és una pel·lícula que ens fa reflexionar, ens fa riure i ens entendreix… Una combinació perfecta, i avui en dia qui no necessita desconnectar i reconnectar a la vegada.

El cicle de cinema s’inaugura amb la participació a través de videoconferència del mateix director, Alireza Golafshan, de manera que l’espectador tindrà l’oportunitat de conèixer de primera mà la intenció del director a l’hora de rodar el film i els detalls més íntims de tot el procés de producció de la pel·lícula. És sense dubte una gran oportunitat d’experimentar i viure el cinema per partida doble. En aquest enllaç podeu trobar la programació.

 

[Font: http://www.nuvol.com]