A editorial Malpaso rescata o ensaio clásico máis heterodoxo de José Luis Ortiz Novo e que cumpre 25 anos desde a súa aparición

El Niño de Elche, en plena actuación en A Illa, en el 2016, es un ejemplo del flamenco más libre de la escena actual

O Neno de Elxe, en plena actuación na Illa, no 2016, é un exemplo do flamenco máis libre da escena actual.

Por H. J. P.

Alegación contra a pureza de José Luis Ortiz Novo (Archidona, Málaga, 1948) converteuse nun clásico heterodoxo sobre o flamenco nos 25 anos que cumpre desde a súa primeira aparición, en 1996, en PM, un pequeno selo barcelonés. Desde entón incorporou addendas, modificacións, incluso correccións ou leves arrepentimentos, ata case duplicar a súa extensión, grazas á edición que preparou Barataria no 2010 e que agora vén de rescatar Malpaso.

Ortiz Novo emprega un estilo que mestura un aire arcaizante cun simulacro vangardista, nunha formulación que xoga a ancorarse na linguaxe dos gaceteiros do século XIX. Todo iso redunda nun caos non sempre medido que inclúe como nun pastiche pensamentos e textos doutros e que lle serven a el para lanzar (disparar, diríase) a súa cadea de reflexións e aforismos, invectivas e reconvencións en favor dunha arte libre que non ha de dar contas a ninguén. Historiador, investigador e profundo coñecedor do universo flamenco, que fundou e dirixiu a Bienal de Flamenco de Sevilla e coordinou o equipo redactor da memoria para a declaración do flamenco como Patrimonio Oral da Humanidade, arremete no seu persoal ensaio contra os apocalípticos -algúns tan insignes e informados como José Manuel Caballero Bonald e Antonio Gala, en distinta medida, iso si-, moitos dos cales se pasan a vida advertindo do perigo que ameaza esta cultura -e que comporta incluso a morte, a extinción- por mor do descoñecemento (e a falta de respecto) da tradición.

O libro ten moito de reivindicación poética e de exercicio de emoción íntima que se le de forma volandera e enganosamente lixeira. E unha pregunta resoa no aire: ¿Como ha de ser a pureza a alma dunha arte, como o flamenco, de natureza absolutamente mestiza?

 

[Imaxe: MARTINA MISER – fonte: http://www.lavozdegalicia.es]