Ramón Lluís Bande estrea «Vaca brecando entre ruínas», un ensaio cinematográfico sobre o Consello Soberano de Asturias e León creado durante a Guerra Civil

El filme se apoya principalmente en la colección de fotografías tomadas por Constantino Suárez

O filme apóiase principalmente na colección de fotografías tomadas por Constantino Suárez.

O24 de agosto de 1937 proclamouse en Xixón o Consello Soberano de Asturias e León, unha resposta institucional dos partidos de esquerda ao illamento da zona como consecuencia do cerco das tropas franquistas. A caída do norte, en outubro do mesmo ano, implicou a súa desaparición e a súa cobertura por un manto de silencio e desmemoria.

Vaca brecando entre ruínas, un ensaio cinematográfico do escritor e director Ramón Lluís Bande (Xixón, 1972) que se estrea este venres en Numax, recupera a historia do Consello. O núcleo central do filme constitúeo unha secuencia de planos fixos de fotografías tomadas principalmente por Constantino Suárez e que actualmente custodia o Museo da Vila de Asturias. Outra contribución importante é a obra do pintor Nicanor Piñole: un dos seus gravados préstalle o seu título a Vaca brecando entre ruínas. A orde cronolóxica e a narración a cargo do músico Nacho Vegas, que le textos da institución, noticias da época e outros documentos, propoñen un achegamento de obxectividade case pura á reconstrución da actividade do Consello.

«A película non quere chegar a conclusións, nin condicionar o significado que poida ter para cada espectador», avanza Bande. «Como dicía Walter Benjamin, « Nada que dicir. Só mostrar »», engade o cineasta, quen traballou motivado por dúas preguntas: «Por que nos roubaron ese momento transcendental da nosa historia? ¿Que pasa cando esta historia, contada deste xeito, entra en contacto co noso presente?». A súa opinión persoal é que o relato do que supuxo o Consello e a memoria daquel tempo tería convertido en imposible a Transición tal e como se expuxo ao morrer Franco.

Las imágenes de Suárez revelan detalles cotidianos de la vida en guerra en 1937

As imaxes de Suárez revelan detalles cotiáns da vida en guerra en 1937.

Armas e «madreñes»

Ademais de reconstruír unha historia colectiva, o visionado de Vaca brecando entre ruínas propón unha viaxe directa a aquela época. Non se trata só de ideas políticas e contendas bélicas. Tamén hai rostros, vestimentas, paisaxes. E combinacións como a de ver a milicianos con rifle e zocos. «Todas as imaxes de Constantino Suárez comparten moita información sobre as condicións de vida dos protagonistas da resistencia antifascista, máis aló incluso da súa participación na guerra», confirma Bande. «Ir á fronte en madreñes é unha imaxe icónica que resume unha idea importante: un pobo en armas».

A paisaxe, natural e urbano, interveñen para apartar a película dun documental ao uso. Un prólogo que mostra o encontro das nubes e as montañas, rodado no Mazucu, escenario de batalla, e unha coda co centro de Xixón na actualidade, abren e pechan un relato que transcende o tempo: «Poñen en relación a historia co noso presente, algo moi importante sempre no meu cine», afirma Bande. «Creo profundamente na capacidade do cine para resignificar politicamente a paisaxe. A paisaxe garda sempre a memoria política do seu pasado», conclúe

 

[Fonte: http://www.lavozdegalicia.es]