Els dies 7 i 8 de setem­bre del 1974, se cele­bra­ren al Parc Pay­sa­ger de la Cour­neuve, a París, en el marc de la festa de l’Huma­nité, un seguit de reci­tals en els quals coin­ci­di­ren, entre altres, Leo­nard Cohen, The Kinks i Rai­mon. Poc abans, al mes de març, Rai­mon havia actuat per ter­cera vegada a l’Olym­pia de la mateixa ciu­tat i va aca­bar l’any can­tant al Tea­tro de Bellas Artes de Ciu­tat de Mèxic. Ara fa 50 anys, doncs, el can­tant de Xàtiva podia can­tar lliu­re­ment a França o a Mèxic, men­tre que les difi­cul­tats per can­tar a Bar­ce­lona, a València o a Mallorca eren cons­tants i capri­ci­o­ses: la cen­sura deci­dia arbitrària­ment on i quan i les pro­hi­bi­ci­ons eren habi­tu­als. Rai­mon patia, per part d’un règim fran­quista que ago­nit­zava, el que ara en diríem un cas clar de can­cel·lació cul­tu­ral.

Quan par­lem de can­cel·lació cul­tu­ral o cul­tura de la can­cel·lació, tenim la tendència –real, fona­men­tada, indis­cu­ti­ble– d’enten­dre-la com el con­junt d’aque­lles deci­si­ons que bé des de l’àmbit públic, bé des del pri­vat o social, exclo­uen un deter­mi­nat cre­a­dor, un cert estil, una llen­gua con­creta o una estètica sin­gu­lar de la pro­gra­mació d’un equi­pa­ment, de finançament o de l’accés als mit­jans de comu­ni­cació de mas­ses, avui dia impres­cin­di­bles per donar-se a conèixer. Les xar­xes soci­als han afe­git, a més, el feno­men de l’asse­nya­la­ment, que nor­mal­ment es tra­du­eix en una crida al boi­cot de la per­sona o l’espec­ta­cle que pot haver des­per­tat les ires de sec­tors deter­mi­nats.

De can­cel·laci­ons cul­tu­rals n’hi ha d’evi­dents i cri­da­ne­res i d’altres que pas­sen dis­cre­tes i silents. N’hi ha milers cada dia i n’hi ha hagut sem­pre, tot i que abans no tenia un nom –més enllà del de “cen­sura”– que li donés patent d’existència. Hi ha can­cel·laci­ons cul­tu­rals que abas­ten tot tipus d’expres­si­ons artísti­ques i intel·lec­tu­als lliu­res, men­tre que altres són més selec­ti­ves, sec­to­ri­als, fruit de les obses­si­ons de règims totalitaris, de cam­pa­nyes de des­pres­tigi con­cre­tes o d’interes­sos cir­cums­tan­ci­als.

Són molts els casos de can­cel·laci­ons cul­tu­rals docu­men­tats històrica­ment: des de l’“art dege­ne­rat” del nazisme fins a les “llis­tes negres de Hollywood” pas­sant per la Revo­lució Cul­tu­ral mao­ista que afectà, entre altres, l’àmbit acadèmic i intel·lec­tual –però també el patri­moni– o l’“exili inte­rior” que pati­ren a casa nos­tra escrip­tors com Sal­va­dor Espriu, Car­les Riba o J.V. Foix després de la victòria fran­quista a la Guerra Civil. Aquests qua­tre exem­ples –i altres que podríem enu­me­rar– varen tenir un impacte tan gran en les soci­e­tats que els varen patir, que el seu efecte es va esten­dre més enllà dels anys en què van ser vigents els règims que els varen pro­vo­car. El resul­tat és sem­pre un empo­bri­ment. Mai d’una política de can­cel·lació n’ha resul­tat una soci­e­tat més rica, diversa, crítica, cohe­si­o­nada, lliure. Una can­cel·lació és sem­pre una der­rota per al que la pro­mou i, para­do­xal­ment, gai­rebé sem­pre és vis­cuda com una victòria. És evi­dent, però, que hi ha un altre debat que massa sovint es con­fon amb el que aquí estem valo­rant però que hi té punts d’inter­secció: el dels límits de la lli­ber­tat d’expressió, que és tant com dir el debat sobre els límits de la capa­ci­tat d’ofen­dre’s per les expres­si­ons cul­tu­rals d’altres. Però això, en tot cas, hau­ria de ser objecte d’un altre arti­cle.

Recent­ment hem vist casos de can­cel·lació cul­tu­ral que han ocu­pat els titu­lars dels dia­ris i dels ser­veis infor­ma­tius: la decisió, per exem­ple, de sus­pen­dre l’acte de lliu­ra­ment d’un premi a l’escrip­tora pales­tina Ada­nia Shi­bli a la Fira del Lli­bre de Frank­furt, les ame­na­ces reei­xi­des a un cinema de la ciu­tat de Bar­ce­lona per tal que no acollís el Fes­ti­val de Cinema Isra­elià Seret, el boi­cot a la pre­sen­tació de lli­bres sobre gènere, la nega­tiva de les ins­ti­tu­ci­ons del País Valencià a sumar-se a l’Any Estellés o la des­a­pa­rició dels autors rus­sos de molts fes­ti­vals lite­ra­ris d’occi­dent arran de la guerra amb Ucraïna. Sem­pre es pot tro­bar una jus­ti­fi­cació –la segu­re­tat, evi­tar mals majors, l’opor­tu­ni­tat, la ràbia– per a una cancel·lació, però ben poques vega­des es troba en sen­tit con­trari quan els valors a pro­te­gir –la lli­ber­tat, la cre­a­ti­vi­tat, l’enri­qui­ment intel·lec­tual, la tolerància– són, apa­rent­ment, més nobles i ele­vats que els pri­mers.

El que durant la Guerra Civil fou uns mesos con­se­ller de Cul­tura de la Gene­ra­li­tat, Antoni Maria Sbert, es lamen­tava en una carta a l’his­to­ri­a­dor Fer­ran Sol­de­vila, quan tots dos eren a l’exili, que Cata­lu­nya “podria defi­nir-se com una con­fe­de­ració de casos par­ti­cu­lars.” Sbert es refe­ria a la divisió entre els refu­gi­ats a l’exili, però la imatge em sem­bla d’una luci­desa extra­or­dinària per defi­nir aquesta dinàmica d’ofen­sors i ofe­sos que sem­bla haver-se ins­tal·lat en les expres­si­ons cul­tu­rals con­tem­porànies. Una soci­e­tat que es vul­gui cohe­si­o­nada mai no pot ser una con­fe­de­ració d’interes­sos par­ti­cu­lars cada un dels quals està dis­po­sat a no tole­rar l’expressió de l’altre.

Quo­ti­di­a­na­ment també ens tro­bem una can­cel·lació cul­tu­ral dis­creta i silent que no des­perta pas­si­ons. Una manera de fer que no surt als telenotícies ni con­cita mos­tres de soli­da­ri­tat. Una can­cel·lació cul­tu­ral que amaga el seu ori­gen polític rere la pan­ta­lla pro­tec­tora de les lleis del mer­cat, de la inèrcia o d’una regu­lació legal dis­cri­mi­natòria. Sovint, aquest tipus de can­cel·lació s’oculta sota argu­ments d’apa­rença raci­o­nal i és, a ulls de molts ciu­ta­dans, si no invi­si­ble, ben com­pren­si­ble. Para­fra­se­jant Mic­hael Billing i la seva tesi del naci­o­na­lisme banal, podríem dir que exis­teix una “can­cel·lació cul­tu­ral banal”. S’obvia el mateix fet de la can­cel·lació i, és clar, no s’és cons­ci­ent de les seves con­seqüències.

És can­cel·lació cul­tu­ral banal, per exem­ple, quan s’ignora, es mar­gina o direc­ta­ment es pro­hi­beix l’ús d’una llen­gua en deter­mi­nats àmbits institu­ci­o­nals o econòmics: des de la carta d’un res­tau­rant –sí, és una opció expressa de la pro­pi­e­tat deci­dir can­cel·lar una llen­gua– a l’etiquetatge de pro­duc­tes, des de l’atenció sanitària a l’admi­nis­tració de justícia, o quan es pro­hi­beix el seu ús al Par­la­ment Euro­peu. És també can­cel·lació cul­tu­ral banal quan s’igno­ren deter­mi­na­des dis­ci­pli­nes cul­tu­rals als mit­jans de comu­ni­cació –on és la poe­sia, la cançó d’autor o la lite­ra­tura infan­til i juve­nil, per exem­ple?–, quan es rele­guen els pro­gra­mes cul­tu­rals a hores intem­pes­ti­ves d’audiències impos­si­bles o quan no es fa com­plir la llei de l’1% cul­tu­ral.

Hi ha encara, però, un dar­rer tipus de can­cel·lació cul­tu­ral. La que es basa en els pre­ju­di­cis, aque­lla que s’amaga dar­rere un pretès dis­curs ideològic o en la bui­dor de la reno­vació per la reno­vació quan el que hi ha és, sim­ple­ment, ignorància. I d’aquesta n’hem vist un bon exem­ple recent­ment en allò que se’ns ha expli­cat que serà la nova política expo­si­tiva del Museu del Dis­seny-DHub.

 

[Font: http://www.elpuntavui.cat]